Warning: Undefined variable $parent_style in /home/mmatczak/public_html/caratelier.pl/wp-content/themes/Nexus-child-02/functions.php on line 13
Gdzie wykonywać obowiązkowe przeglądy na gwarancji? - CarAtelier blog: jak przeżyć serwisując samochód

Gdzie wykonywać obowiązkowe przeglądy na gwarancji?

Możemy może wybrać dowolnego usługodawcę, by odpłatnie naprawić swój pojazd. To oczywiste. Jasne jest też, że jeśli chcemy zachować gwarancję na samochód, bezpłatne naprawy gwarancyjne zlecamy ASO (autoryzowanej stacji obsługi). Nieco inaczej wygląda jednak kwestia zlecania obowiązkowych przeglądów okresowych, tak aby nie narazić się na utratę świadczeń gwarancyjnych.

Co mówią przepisy?

Jako właściciele czy użytkownicy pojazdu ma wolny wybór warsztatu, w którym będzie wykonany taki przegląd. Jeżeli jest to autoryzowany serwis tej samej marki co pojazd, to można mieć co do zasady pewność, że czynności przeglądowe zostaną wykonane zgodnie z wymogami producenta. Ponieważ lubię wyrażać się stosunkowo precyzyjnie, to napiszę, że w razie reklamacji sam fakt wykonania przeglądu w ASO sprawi, że raczej nie będzie kwestionowana jego prawidłowość. A gdy wykona go warsztat niezależny? Owszem, zdarzają się przypadki kwestionowania, choć to kwestionujący musi udowodnić, że przegląd wykonano źle i miało to wpływ na usterkę, z którą przyjechaliśmy do ASO, chcąc ją usunąć na gwarancji (bezpłatnie). Niekiedy nie zawraca sobie tym głowy, tylko po prostu kwestionuje.

Wykonanie okresowego przeglądu nie będzie przyczyną utraty gwarancji, o ile taki przegląd zostanie wykonany zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, przede wszystkim zgodnie z listą czynności przeglądowych oraz gdy wymienione będą wymagane filtry, oleje itp. Listę taką możemy znaleźć np. w książkach obsługi (przeglądów) samochodu. Zakresy dostępne są również dla mechaników w niektórych programach do zarządzania warsztatem. Właściwie wykonany przegląd zależy również od korzystania z odpowiednich narzędzi specjalistycznych czy komputerów diagnostycznych. W nowych konstrukcjach użycie jednych i drugich jest coraz powszechniejsze.

Części zastosowane podczas przeglądu powinny być oryginalne, w opakowaniu producenta pojazdu lub producenta tych części (o klasyfikacji części piszę w innym wpisie – kliknij). Specjaliści znający europejskie regulacje prawne, a jednocześnie stykający się z problematyką reklamacji klientów w warsztacie, praktykami funkcjonującymi w ASO i w niezależnych warsztatach, m.in. dotyczącymi uznawania reklamacji i gwarancji twierdzą, że teoretycznie mogą być też części porównywalnej jakości, ale tylko takie, których producent, a nie sprzedawca, zaświadczył, że ich jakość jest taka sama jak oryginałów (przepraszam za przydługie zdanie). Zwykle sprowadza się to do części oryginalnych (przepisy w wielu aspektach nie są, niestety, precyzyjne i zostawiają pole do interpretacji, więc owi specjaliści radzą trzymać się oryginałów, aby ograniczyć potencjalne problemy).

Specjalnie napisałem o profilu specjalistów, którzy radzą stosować takie, a nie inne części, dlatego że jest to blog przede wszystkim dla klientów, a nie dla branży motoryzacyjnej. A to właśnie klienci na własnej skórze mogą odczuć ewentualne problemu ze strony usługodawców, więc to dobro klientów jest w CarAtelier na pierwszym miejscu, a nie sztandary walki z ASO i z producentami samochodów, którą pozostawmy walecznym fachowcom od takich zmagań.

Wracając… Olej silnikowy musi zgadzać się klasą lepkości oraz innymi parametrami, więc najlepiej jest wybierać produkt znanej marki, polecany przez producenta pojazdu lub ewidentnie przeznaczony dla danej marki auta czy silnika (zgodnie z rekomendacją producenta oleju).

zastawa

Dobre części zamienne to gwarancja, że Twoja zastawa będzie mogła parkować na ul. Piotrkowskiej w Łodzi!

A co mówi zdrowy rozsądek?

Jeśli serwisujemy nasze auto w niezależnym warsztacie, to powinniśmy sami upewnić się, czy właściwie wykona on obowiązkowy przegląd okresowy na gwarancji. Potem może być za późno. Niezależnie od obowiązującego prawa większe prawo wyboru usługodawcy oznacza w tym wypadku także wzięcie na siebie większej odpowiedzialności przy weryfikowaniu poziomu jego usług.

Co konkretnie robić?

  1. Serwis niezależny powinien dysponować wykazem czynności, jakie powinny zostać wykonane dla danej marki, modelu, rocznika samochodu i przy jego określonym przebiegu. Trzeba więc on nią zapytać. Jeżeli usługodawca nie wie, co dokładnie powinno być zrobione lub gdzie szukać odpowiednich informacji, lepiej odpuścić sobie dalszą współpracę. No chyba że mamy do niego wyjątkowe zaufanie i sami przedstawimy mu taką listę, a on ją zaakceptuje.
  2. Następnie upewnijmy się, że otrzymamy poświadczenie zrealizowania czynności przeglądowych (lista), gdyż na fakturze czy zleceniu poszczególne operacje mogą nie być wymienione. Gdyby później ASO, gdzie wykonywalibyśmy następnie jakąś naprawę gwarancyjną, zakwestionowała fachowość przeglądu przeprowadzonego poza autoryzowaną siecią, taki dokument będzie bardzo pomocny.
  3. Weźmy także listę wykorzystanych konkretnych części, olejów itp., aby móc w razie czego udowadniać swoje racje, i wobec ASO, i wobec warsztatu, który wykonał usługę i za nią odpowiada. Akurat te dane być może znajdą się fakturze, a jeśli nie, żądajmy dodatkowego dokumentu. O częściach zamiennych piszę w innym wpisie.
  4. Jeśli części kupujemy sami, to niezależnie, gdzie zlecamy ich montaż, czy w ASO, cz w nie-ASO, zachowujmy paragony lub faktury, w każdym razie dokumenty zakupu (nawet w-z-tki itp., jeśli mamy własną kopię) z dokładnym opisem, co kupiliśmy.
  5. Najlepiej korzystać ze sprawdzonych, znanych na rynku marek części i olejów.

Czy kierować się opinią znajomych? W mediach spotkałem się z wypowiedziami osób z organizacji działających na rzecz niezależnego rynku serwisowego, zachęcających do realizowania na gwarancji przeglądów okresowych w serwisach niezależnych, które rekomendują znajomi. Moim celem jest zachęcenie Cię, Czytelniku, do samodzielnego myślenia, bo tylko Ty ostatecznie zostaniesz zmuszony do rozwiązania swojego ewentualnego problemu. Tym razem skorzystaj więc proszę z mojej rekomendacji: sam zadbaj o to, że warsztat, w którym serwisujesz swoje auto (szczególnie jeśli jest to nie-ASO) wykona przegląd tak, byś zachował gwarancję. Rekomendacje przyjaciół (bardzo pomocne przy wyborze usługodawcy!) weź zaś pod uwagę we wszystkich innych przypadkach.

Dzięki dla Macieja Brzezińskiego, który jest współautorem tekstu!
[FM_form id=”1″]

Autor: Maciek

Podziel się tym postem na
Show Buttons
Hide Buttons

WP Facebook Like Send & Open Graph Meta powered by TutsKid.com.