Kiedy rękojmia, kiedy gwarancja? Cz.4/5

Ty sobie naprawiasz na gwarancji, a tymczasem tracisz możliwość wymiany samochodu (lub innego towaru). Kiedy więc wybierać rękojmię?

(poprzednie odcinki: pierwszy, drugi, trzeci)

1. (To ważna zmiana dokonana w ostatnich latach!) Jeżeli jest to już kolejna usterka tej samej rzeczy (w przypadku reklamacji towaru niekoniecznie musi być to usterka tego samego podzespołu). Korzystając z rękojmi masz zwykle więcej możliwości żądań niż na gwarancji; możesz domagać się:

a. wymiany rzeczy na nową,

b. zwrotu pieniędzy,

c. obniżenia ceny,

d. a nie tylko naprawy,

podczas gdy gwarancje obejmują zwykle jedynie naprawę lub wymianę zepsutego elementu (przeważnie wg uznania gwaranta).

I jeśli jesteś konsumentem, to druga naprawa pojazdu (wykonywana na podstawie rękojmi!) pozwala Ci teoretycznie na danie sobie spokoju z naprawami, a żądanie obniżenia ceny towaru lub jego wymiany, pod warunkiem, że wada jest istotna (co to znaczy? nie wiadomo, ale w jakiś sposób to chroni sprzedawcę). Co prawda możliwość wyrażenia wszystkich powyższych żądań (naprawy, wymiany, anulowania umowy, czyli zwrotu ceny lub jej obniżki) miałeś już przy pierwszej reklamacji z rękojmi, ale sprzedawca mógł po prostu szybko dokonać naprawy, a nie na Twoje dictum majstrować przy cenie zamiast przy zepsutym samochodzie.

2. Kiedy skończyła się już krótsza (niż rękojmia) gwarancja. Na części zamienne będziesz miał zwykle 1-2 lata gwarancji. Na naprawę – pisałem o tym we wcześniejszych wpisach.

 

3. Jeśli gwarancji musiałbyś dochodzić od producenta, który znajduje się za granicą. Po co się męczyć? W tym wypadku przeważnie lepiej uderzyć do sprzedawcy.

4. Jeżeli chcesz reklamować wadę prawną towaru, np. to, że zakupiony samochód (przeważnie używany) jest obciążony zastawem lub jest własnością osoby trzeciej.

5. Jeśli to warsztat zamontował Ci sprzedany przez siebie produkt (który uległ awarii), a w szczególności wtedy, gdy była to większa naprawa i nie wiesz, co mogło wpłynąć na awarię – niewłaściwy montaż, wadliwa część, czy też inne niezależne od Ciebie czynniki. Niech warsztat sam tego dochodzi i ewentualnie załatwia z dystrybutorem czy producentem części.

6. Kiedy Twój usługodawca to znana i mocna sieć serwisów, a najlepiej gdy właścicielem jest jeden podmiot (rzadkość na naszym rynku) – wtedy jest jakaś centrala, do której można się zgłosić i której pewnie zależy na wizerunku, więc zatroszczy się o to, żeby usunąć usterkę, podobnie jak w powyższym punkcie.

gwara2

Dosyć tego naprawiania i spawania, wymieńcie mi to na nowe!

 

7. W niektórych wypadkach zakup i montaż akcesoriów dokonany w firmie sprzedającej samochód może mieć wpływ na niezachowanie gwarancji na pojazd. Dzieje się tak szczególnie, gdy nie są to akcesoria firmowane przez producenta czy importera auta. Odpowiedzialność producenta pojazdu może wówczas nie funkcjonować lub ulec ograniczeniu (ze względu na niezaakceptowane modyfikacje pojazdu), ale pozostanie odpowiedzialność montera, jeśli jest on jednocześnie sprzedawcą samochodu. Jeśli wtedy auto ulegnie uszkodzeniu, pozostaje rękojmia na pojazd. Zwykle dotyczy to ASO. Skomplikowane? No to przeczytaj jeszcze raz :-).

8. Gdy nie masz pojęcia, jakie są warunki gwarancji danego produktu lub usługi. Jeśli zakupiłeś markową część, z jej gwarancyjnym reklamowaniem nie powinno być problemu (znana firma, więc kupując idziemy na skróty i w ogóle nie pytamy o gwarancję), ale jeśli nie, żadnej gwarancji może nie być. A nawet jeżeli będzie, to zapewne niezbyt szczodra. Poza tym jeśli sam montaż części miał duże znaczenie w zakupie lub część oddziałuje na inne elementy pojazdu, to patrz punkt 5.

W kolejnym odcinku – o czym jeszcze warto wiedzieć decydując się na rękojmię lub gwarancję.

Ten tekst nie jest poradą prawną.

Kolejny, piąty wpis już dostępny.

[FM_form id=”1″]

Autor: Maciek

Podziel się tym postem na
Show Buttons
Hide Buttons