Warning: Undefined variable $parent_style in /home/mmatczak/public_html/caratelier.pl/wp-content/themes/Nexus-child-02/functions.php on line 13
Kiedy rękojmia, kiedy gwarancja? Cz.5/5

Kiedy rękojmia, kiedy gwarancja? Cz.5/5

„Oto formularz gwarancyjny”, czyli o nieświadomości. I o terminach.

(poprzednie odcinki: pierwszy, drugi, trzeci, czwarty)

Często nie wiesz, z jakich uprawnień korzystasz jako klient. Jeśli zgłaszasz reklamację, często nieświadomie podpisujesz formularz GWARANCYJNY, który mówi o tym, że wybierasz właśnie… gwarancję (taka niespodzianka). Takie rozwiązanie jest szczególnie korzystne dla producentów samochodów, czy w ogóle drogich dóbr, bo to oni wtedy decydują, jak załatwić Twoją reklamację. Nie wymienią Ci więc produktu na nowy, nie obniżą ceny, nie zwrócą pieniędzy, a najprawdopodobniej „tylko” naprawią.

Nie tylko moto

Podobnie poza serwisem… Gdy na przykład składasz reklamację w niektórych sieciach marketów, na formularzu zaznaczona jest już odpowiednia opcja – właśnie „gwarancja”. Jeśli więc reklamujesz np. światełko do roweru czy inną zabawkę z marketu, lepiej żądaj usunięcia wady z tytułu rękojmi. W razie nieuznania reklamacji lub nienaprawienia rzeczy zawsze możesz przejść na gwarancję, o ile oczywiście zmieścisz się w czasie. Zwykle zdążysz, bo bardzo tanie azjatyckie produkty, które zrobiono po to, by się popsuły, popsują się szybko. Nie to co telewizory – tu zwykle jednak trzeba poczekać te dwa lata.

No właśnie – przy kolejnych awariach (reklamacjach) tego samego elementu lub innego, możesz dowolnie wybierać, czy chcesz korzystać z rękojmi czy z gwarancji. Zmiany wybranej opcji nie możesz dokonać tylko wtedy, gdy dana naprawa jest w trakcie – gdy już złożyłeś tę konkretną reklamację.

Chciałbym, byś to szczególnie zapamiętał: bardzo ważna jest świadomość, z której instytucji korzystasz (z rękojmi czy gwarancji), zwłaszcza w przypadku reklamacji mających wpływ na stan samochodu, ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów na gwarancji (a właściwie objętych rękojmią), i przede wszystkim jeśli jesteś konsumentem. Pisałem o tym w poprzednim wpisie. Jeśli nie zwracasz uwagi, z jakiej instytucji prawnej korzystasz, to olśnienie następuje dopiero po jakimś czasie i to w sytuacjach podbramkowych; zwykle wtedy, kiedy ani gwarancji, ani rękojmi już nie ma. A konsekwencja jest taka, że tracisz nawet teoretyczną możliwość rozwiązania umowy (zwrotu ceny) albo obniżenia ceny w przypadku ciągle psujących się drogich produktów, których masz już serdecznie dość.

Terminy dotyczące rękojmi

Jeśli usługodawca nie zawęzi rękojmi, to odpowiedzialność z jej tytułu wynosi dwa lata. Istnieje możliwość jej ograniczenia dla klientów firmowych oraz ewentualnie dla konsumentów, ale w tym ostatnim przypadku tylko w przypadku sprzedaży rzeczy używanych – do jednego roku. Ograniczenia takie w tych wypadkach trzeba jasno przedstawić klientowi. Rękojmię na usługi i rzeczy ruchome (nie mówimy o mieszkaniach) można również rozszerzyć na więcej niż dwa lata, ale kto to zrobi?

By móc korzystać z uprawnień z rękojmi szalenie ważne jest, byś jako klient przedsiębiorca zgłosił usterkę niezwłocznie. Inaczej możesz stracić uprawnienia do rękojmi na dany element lub na cały samochód (w przypadku rękojmi na pojazd) czy wymienianą część albo też naprawę danego elementu (w przypadku rękojmi na naprawę)! W praktyce serwisy nie korzystają chyba zbyt często z możliwości odmówienia świadczenia usług związanych z reklamacją, jeśli jako przedsiębiorca powiesz: „O panie, już pół roku mi tak stuka!” Ale odmówić jak najbardziej mogą i pewnie by odmawiały częściej, gdyby… wiedziały, że mogą.

Konsumenci przez prawo są traktowani łagodniej, jeśli więc jako konsument zgłosisz usterkę z tytułu rękojmi do roku od zakupu usługi czy produktu, to przyjmuje się, że wada była od początku i to sprzedający musi ewentualnie udowodnić, że powstała ona z Twojej winy (jeśli chce odrzucić reklamację). Ale jako konsument w zasadzie możesz zgłosić usterkę cały czas podczas trwania okresu rękojmi. Nierozsądne jednak jest czekanie zbyt długo (kolejny element może ulec awarii!).

Terminy gwarancyjne

Czas trwania gwarancji na towar czy usługę oraz inne terminy (np. zgłoszenia usterki) jest określany przez gwaranta. Jeżeli nie zdefiniuje on tego okresu (ale poinformuje, że daje gwarancję), trwa ona aż dwa lata.

Ciekawostka dotycząca głównie samochodów: jeśli gwarant nic nie powie na ten temat, to gwarancja biegnie na nowo na całą rzecz, gdy dokonano jej istotnych napraw(!). Albo biegnie na nowo tylko na wymieniony element, jeśli wymieniono część rzeczy (np. podnośnik szyb). Praktyka jest zaś oczywiście taka, że producenci zabezpieczają się i ograniczają gwarancję tylko na określony zamknięty okres (np. 2, 5, 7 lat plus ewentualnie limit przebiegu) od zakupu samochodu lub innego towaru, niezależnie od liczby dokonanych wymian i napraw.

Czytajcie zapisy gwarancji!

Ten tekst nie jest poradą prawną.

[FM_form id=”1″]

Autor: Maciek

Podziel się tym postem na
Show Buttons
Hide Buttons

WP Facebook Like Send & Open Graph Meta powered by TutsKid.com.