Warning: Undefined variable $parent_style in /home/mmatczak/public_html/caratelier.pl/wp-content/themes/Nexus-child-02/functions.php on line 13
Podobieństwo, czyli jak się drzeć - CarAtelier blog: jak przeżyć serwisując samochód

Podobieństwo, czyli jak się drzeć

Czy zdarzyło się Wam kiedyś wkurzyć na pracownika serwisu samochodowego albo na innego usługodawcę? Czy lepiej się wtedy wydrzeć, czy może uspokajać sytuację?

Zacznijmy od podstaw. Jest pewna uniwersalna i bardzo ważna zasada dzięki której będzie nam łatwiej wybrnąć z kłopotliwej sytuacji lub przekonać kogoś do swojej racji. Jest to reguła podobieństwa lub lubienia.

Instrukcja obsługi

Czy obserwowaliście kiedyś ludzi rozmawiających w restauracjach bądź w kawiarniach? Osoby, którym się ze sobą dobrze rozmawia, siedzą w podobny sposób, wykonują podobne ruchy. Na przykład jedna osoba bierze do ręki filiżankę herbaty, podnosi do ust i odstawia. Za chwilę druga robi to samo. Mówią z podobną głośnością, szybkością i w podobnym tempie. Najciekawsze jest, że to proces niezależny od nich, czyli od nas. Lubimy się, więc zachowujemy się podobnie.

Swego czasu popularne były zdjęcia psów i ich właścicieli, którzy upodobnili się do siebie.

I w regule podobieństwa – jednej z reguł wywierania wpływu – chodzi właśnie o to, że bardziej lubimy ludzi, którzy są podobni do nas, i dzięki temu jesteśmy w stanie łatwiej się z nimi zgodzić (czyli np. także coś od nich kupić).

Co ciekawe, możemy ten proces w jakimś stopniu kontrolować – nie tylko poddawać się mu, ale również wykorzystywać. Możemy więc świadomie zachowywać się tak, by upodobnić się do kogoś na różne sposoby:

  • sylwetką (ktoś stoi, to i my stoimy),
  • strojem (w eleganckim sklepie z eleganckimi klientami nie może rozmawiać pani z warzywniaka, która tam jest całkiem na miejscu – i żeby nie było – nie mam nic do pani z warzywniaka),
  • gestami,
  • szybkością mówienia (jak on wolno, to i my mnie za szybko, bo nie zrozumie),
  • tonem głosu itp.

W promowanej przeze mnie, choćby na szkoleniach, rozszerzonej wersji reguły podobieństwa chodzi również o prezentowanie drugiej osobie takich elementów, które już lubi, a przynajmniej zna czy akceptuje, np. informacji o zbliżającej się nieuchronnie zimie (pogaduszki o pogodzie!) czy pytań o zdrowie teściowej (dobry przykład, co?).

podobny

 

Nawet hipnozę rozpoczyna się od opowieści o rzeczach pacjentowi znanych. Wszędzie widzisz takie same mercedesy…

Po co to wszystko? W ten sposób po prostu łatwiej będzie nam przekonać kogoś do czegoś.

A co z tytułowym darciem się? – zapytał zniecierpliwiony

No właśnie – w konfliktowych sytuacjach kluczowy jest głos, który dramatycznie wpływa na emocje. Kiedy jedna osoba jest zdenerwowana i mówi głośno oraz szybko, a druga odpowiada wolno oraz spokojnie, a dodatkowo cicho, często odniesie to skutek odwrotny od oczekiwanego. Irytacja zamiast zniknąć, pogłębi się. Przypomnij sobie, jak w trakcie jakiegoś sporu mówiłeś podniesionym głosem, a druga osoba powiedziała delikatnie: „uspokój się”, „nie denerwuj się” itp. Pewnie skutkiem było niezłe wkurzenie się.

Tak więc nasz przykładowy przeszkolony warsztatowiec najpierw dopasuje się do szybkości i głośności wkurzonego klienta (choć jednak odrobinę ciszej i spokojniej) – czyli jednak jakoś się na nas wydrze. W drugiej fazie będzie jednak już zwalniał i uspokajał, by tak właśnie wpłynąć na nasze zachowanie.

Jak to wykorzystać w praktyce?

Oczywiście nie tylko usługodawcy mogą wykorzystywać tę zasadę. My również. Jeśli więc chcemy przekonać do czegoś inne osoby, warto się do nich dopasować na poziomie sylwetki, głosu i choćby dzięki poruszaniu odpowiednich tematów. Dopasować się i upodobnić, by być bardziej lubianym czy choćby akceptowanym – wszystko po to, aby osiągnąć swój cel. Miejmy nadzieję, że szczytny.

Prawdziwe kameleony (niczym w filmie Woody’ego Allena „Zelig”) to dziś rzadkość. Są nimi np. naprawdę dobrzy sprzedawcy. A inni wolą się wyróżniać :-).

Ten wpis oparty jest na tekście Marcina Urbańskiego (którego treść mogę i nie zawahałem się użyć:-))

 

[FM_form id=”1″]

 

Autor: Maciek

Podziel się tym postem na
Show Buttons
Hide Buttons

WP Facebook Like Send & Open Graph Meta powered by TutsKid.com.