Warning: Undefined variable $parent_style in /home/mmatczak/public_html/caratelier.pl/wp-content/themes/Nexus-child-02/functions.php on line 13
W kupie siła

W kupie siła

Jeżeli zapisałeś się do partii, to musisz mieć takie samo zdanie na sprawy awiacji oraz dendrologii, jak inni koledzy i koleżanki. To jasne. A jak w motoryzacji działa zasada dowodu społecznego?

Daje ona odpowiedź na pytanie, co jest najlepsze na świecie. Otóż to, co wybierają inni. Niuanse poniżej.

Najlepszy klocek

Pisałem już kiedyś o zasadzie lubienia czy też podobieństwa, która to reguła wywierania wpływu – moim zdaniem – rządzi (dla młodszego pokolenia: rulez) w biznesie namawiania ludzi do pożądanych zachowań. Nadaje się nawet do hipnotyzowania. Ale na świecie wykorzystuje się także inne reguły wpływu, przy czym szczególnie wredną może okazać się zasada dowodu społecznego. Przykład warsztatowy:

– Czy te klocki hamulcowe są najlepsze? – pyta klient.

– Najlepiej się sprzedają! – odpowiada doradca serwisowy.

Czy to jest odpowiedź na pytanie kierowcy? Nie, ale skoro większość ludzi kupuje właśnie te klocki, to może coś w tym jest? Nabywamy więc te popularne, bo zasada działa następująco: „jak oni, to i ja”. Na koncercie zaczyna klaskać grupa fanów, a pozostali słuchacze szybko się przyłączają. A może znasz taki obrazek z osiedlowego rynku: przy jednym straganie jest kolejka kilku osób, a przy innych, z podobną ofertą, nie ma prawie nikogo? Często kiedy widzimy zachowanie współobywateli, pojawia się odczucie: „Ja też chcę” (znowu reguła podobieństwa… a nie mówiłem?). Niektórzy nazywają to instynktem stadnym.

 

 

W kupie siła, jak mówi wieloznaczne powiedzenie ludowe

Wracając do nośnego porównania politycznego… Zasada dowodu społecznego dotyczy również głosowania na partie polityczne, jakie by one nie były. A potem, już w Sejmie czy na podobnym zebraniu towarzyskim, oddawania głosu za takim rozwiązaniem, które Partia wskaże. Zawsze mnie fascynowało, że po zapisaniu się do Partii, a najpóźniej po dostaniu się do wysokiej izby czy innego publicznego pomieszczenia trzeba mieć takie same poglądy na wszystko. A przynajmniej na najbardziej strategiczne zagadnienia, czyli na awiację oraz dendrologię.

Najlepsze auto na świecie

Ponownie wracając, tym razem do motoryzacji… Bardziej spektakularne od serwisowych, są przykłady ze świata samochodów. Nic dziwnego, jak już wiemy, te budzą znacznie więcej emocji (nawet odbierających rozum, jak pisałem poprzednio). Który wózek najlepszy? Ten, co się najlepiej sprzedaje! Ten najbardziej reklamowany! Albo ten, który przybiegł pierwszy w tej czy innej gonitwie.

Przy czym ten ostatni argument ma zdecydowanie mniejsze znaczenie, bo jaki to dowód społeczny, kiedy społeczeństwo składa się z kilku komentatorów motoryzacyjnych, którzy zaoszczędzili na własnym samochodzie, przewożąc się autami ubiegającymi się o tytuł? Uwaga nie dotyczy fachowców, których interesuje wiele praktycznych aspektów testowanego pojazdu.

Zresztą nawet racjonalność społecznego dowodu z bycia liderem sprzedaży nie zawsze jest do obrony, bo zmiany na podium następują co jakiś czas. Ba, jeżeli spojrzymy na inne rynki (USA, Chiny, Francja, polski rynek samochodów używanych), okaże się oczywiście, że palmę pierwszeństwa niosą tam zupełnie różne marki oraz modele.

Droga na skróty, która się niekiedy opłaca

Tak więc argument, że „większość” albo „najwięcej osób” coś robi tak, a nie w inny sposób (kupuje te klocki, te auta lub ma takie zdanie albo poparcie społeczne) nie zawsze jest dobrym wyznacznikiem tego, co najlepsze w ogóle lub przynajmniej najlepsze dla Ciebie, Czytelniku.

Choć niektórym zupełnie wystarcza. I trzeba przyznać uczciwie oraz bez złośliwości, że niekiedy taka droga na skróty jest dla nas bardzo wygodna, bo oszczędza choćby cenny czas.

A w serwisie warto słuchać porad fachowców doradzających rozwiązania entuzjastycznie stosowane przez społeczeństwo, ale mając jednak własny punkt widzenia. Przygotuj się więc dobrze do rozmowy o swoim samochodzie!

Wykorzystałem (bo mogłem) kilka słów Marcina Urbańskiego. Dzięki, Marcin!

[FM_form id=”1″]

Autor: Maciek

Podziel się tym postem na
Show Buttons
Hide Buttons

WP Facebook Like Send & Open Graph Meta powered by TutsKid.com.