Warning: Undefined variable $parent_style in /home/mmatczak/public_html/caratelier.pl/wp-content/themes/Nexus-child-02/functions.php on line 13
Zlecasz naprawę – zwróć uwagę. Cz.1/3 - CarAtelier blog: jak przeżyć serwisując samochód

Zlecasz naprawę – zwróć uwagę. Cz.1/3

Pierwsza część opowieści dziwnej treści, czyli na co zwrócić uwagę przy serwisowaniu samochodu.

Na pewno wielu z nas doskonale wie, jak się przygotować do wizyty w warsztacie. Ale też wiele osób nie zwraca na to uwagi. Niektórzy w ogóle nie pamiętają o serwisowaniu samochodu. Tak czy inaczej kiedyś może Wam się przydać poniższy wpis.

Umówienie się na wizytę

  • Sprawdź kilka opcji, zanim zdecydujesz się na dany serwis.
  • Nawet jeśli masz zaufanie jedynie do znanego sobie warsztatu, zapytaj go o marki części zamiennych lub oleju itd., które stosuje lub zamierza zastosować tym razem.
  • Kiedy to możliwe, daj sobie i warsztatowi możliwość dobrania dogodnego terminu, czyli po prostu umawiaj się w wyprzedzeniem (tydzień, a nawet dwa w przypadku zmiany opon przed sezonem zimowym).
  • Jeśli będziesz miał więcej czasu między umówieniem się a wizytą, będziesz mógł na spokojnie zastanowić się nad ewentualnymi propozycjami dodatkowych czynności, jakie zaproponuje Ci warsztat podczas umówienia się. Zawsze będziesz mógł zadzwonić, by zaakceptować proponowaną czynność lub zrezygnować z już zamówionej (o ile nie wiąże się ona z innymi zobowiązaniami, np. dostarczeniem rzadko występującej części zamiennej). Albo jeśli przypomnisz sobie dodatkowe czynności do wykonania.
  • Jeżeli masz więcej elementów do naprawy lub diagnostyki, zapisz je sobie, żeby o wszystkim pamiętać podczas rozmowy. Podaj te szczegóły już podczas umawiania się, żeby pracownik mógł zaplanować odpowiednią ilość czasu na wszystko, a przynajmniej, aby było tego jak największe prawdopodobieństwo. Czyli ustal jak najwięcej się da jeszcze przed właściwą wizytą.
  • Podczas umawiania się miej pod ręką numer VIN. Może się przydać w celu sprawdzenia cen i dostępności konkretnej części zamiennej bądź szczególnie w ASO w celu ustalenia zakresu przeglądu, który może być różny nawet dla tych samych modeli.
  • Upewnij się przynajmniej, że wiesz, jaki silnik ma Twój samochód.
  • Zachowaj telefon do serwisu, żebyś potem – już podczas serwisowania – mógł zadzwonić i zapytać się, kiedy, do cholery, skończą.
  • Dobrze by było, byś już na tym etapie ustalił zakres czynności, jaki zostanie wykonany, bo nazwy mogą być podobne, a treść różna. Dla przykładu, w ASO „wymiana rozrządu” może obejmować dodatkowo (oprócz pompy wody) wymianę paska akcesoriów wraz z przyległościami, a w innym warsztacie wymiana owych nie zostanie przeprowadzona. (I nie musi być niezbędna, jeżeli można będzie ją wykonać kiedy indziej, kiedy rzeczywiście zajdzie potrzeba, bez większych ekstra kosztów) To samo będzie z „przeglądem”.
  • Zapytaj, czy warsztat oferuje gwarancję i czy można się zapoznać z jej warunkami. Stopień precyzji odpowiedzi zapewne świadczyć będzie o jakości tej gwarancji.

Początek wizyty

  • Bądź punktualny.
  • Zaparkuj tak, by zminimalizować ryzyko uszkodzenia samochodu przez inny pojazd czy np. drzwi bramy.
  • Popatrz na ściany – czy warsztat chwali się odbytymi szkoleniami? Nie musi to nic znaczyć, ale jeśli się szkolą i mają świadomość, że to ważne – punkt dla nich.
  • Obejrzyj z serwisantem Twój pojazd – jest ryzyko, że jakaś dodatkowa wada zostanie wykryta, ale może to dobrze, żebyś zobaczył to teraz, a nie dowiedział się, kiedy samochód będzie na hali, a Ty daleko od warsztatu.
  • Przy okazji możesz sprawdzić, czy serwis zakłada zabezpieczenia na fotel, kierownicę, gałkę zmiany biegów, a potem – na hali – na błotniki. Przynajmniej będziesz mógł ocenić, czy dbają tam właściwie o Twój samochód.
  • Jeśli jesteś przyzwyczajony do mycia / sprzątania pojazdu przez warsztat po dłuższej naprawie czy przeglądzie, to sprawdź zawczasu, czy ten usługodawca to zapewnia (odpłatnie, bezpłatnie). Nie musi, ale przynajmniej nie rozczarujesz się później.

Ceny

  • Poproś o wycenę prac i zapisanie jej na zleceniu naprawy. W wielu wypadkach nie powinno być tym problemu (szczególnie przy przeglądzie i prostych czynnościach eksploatacyjnych), chyba że najpierw konieczna jest diagnostyka. Wymagaj, by końcowy rachunek zgadzał się z wyceną, chyba że „po drodze” zaakceptowałeś dodatkowe prace.
  • Nawet w przypadku czynności opisanych w cenniku, upewnij się, że to, co zamawiasz, kosztuje właśnie tyle. Pewnie nieraz się zdziwiłeś, kiedy myślałeś, że zapłacisz daną kwotę, a tymczasem następowała przykra niespodzianka…, prawda? Może czegoś nie zrozumiałeś, a może warsztat chciał (nawet podświadomie, i owszem), byś czegoś nie zrozumiał lub zrozumiał niewłaściwie. Żaden spisek, po prostu taki niby-marketing. Uważaj szczególnie na podane w cennikach pozycje zawierające wiele czynności, elementów i części zamiennych – jak np. przeglądy. Upewnij się, czy podana cena zawiera robociznę i części (zwykle dotyczy to cenników w ASO).

Więcej o cenach pisałem tutaj…

Cdn.: Część druga – tutaj. Część 3. tu.

[FM_form id=”1″]

Autor: Maciek

Podziel się tym postem na
Show Buttons
Hide Buttons

WP Facebook Like Send & Open Graph Meta powered by TutsKid.com.